الاعلان

Monday 12 November 2012

عم امين و الحرامى





قوم ياراجل قوم انت مالك مستأتل ليه!!...

 فيه ايه يا ولية ما تسيبيني أنام انا من 

الصبح في المصلحة 

و بعد كده ٩ ساعات و انا بلف علي 

لقمة عيشي بالتاكس...

 قوم يا منيل في صوت بره اكيد في حرامي......

حرامي ...حرامي ايه ده اكيد مغفل هو احنا حيليتنا راديو ....

 قام عم امين و في ايده الشبشب و خرج و كانت المفاجأة انه وجد 

حرامي في الصالة....ضحك امين و هو يودع اخر اثار النوم : 

هاهاهاهاهاها تكونش حرامي ، ده انت فعلا حرامي....

رد الغريب بصوت اجش :ايوه حرامي و سفاح كمان....

 و بجلالة قدرك ما لقيتش غيري علشان تسرقه ... اقعد 

اقعد يا راجل أعملك شاي...

خيم الذهول علي زائر الفجر و هو يري صاحب المنزل يأتي له 

بالشاي و بعض البسكويت البيتي....

 تسرق مين يا راجل اقعد اقعد مافيش اجدع من قعدة 

الرجالة... بقي انا يا سيدي محسوبك امين ٢٤ سنة خدمة في 

شركة النصر للسيارات و مرتبي و بدلاته و تحابيشه ٩٣٤ 

جنيه و ٦٧ قرش و بأجر تاكسي ب ٨٠ جنيه علشان الف به، يوم 

اعملي فوق الإيجار ٢٠ جنيه يوم ٣٠ 

و كام يوم ما بجبش إيجار التاكس . بدفع إيجار البيت ٢٠٠ جنيه .... 

و هنا قاطعه اللص: ٢٠٠ جنيه في الحوء ده ....

اه و الله يا معلم .. و ميه و نور ٥٠ جنيه و خد عندك مصاريف دروس 

للبنت الي نائمة معانا جوه في القوضة و الواد الي بايت عند 

صاحبه بقاله ٣ سنين من قلة القوض عندنا ١٥٠ جنيه يتبقي معايا 

٥٨٤ جنيه و ٦٧ قرش و قول التاكس بيجبلي حوالي ٣٠٠ و دول 

اكل و اشرب و أعيش بيهم... ده انا بطلت السجائر و القهوة بقالي 

٧ سنين....

نظر الحرامي بنظرة كلها عطف و قال له بكل حسرة: انا أسف

 يا عم امين....

يا عم سيبك خلينا في القعدة الحلوة دي قولي انت 

انتخبت مين يا ريس....


و الله انا انتخبت مرسي اصل انا برضه لامؤاخذة موظف زي سيادتك 

، انت بتلف بالتاكس بالليل و انا برضه باشوط الشقق بالليل، و انا 

كنت حاسس ان الراجل ده حيحس بينا و يمكن يغنينه بالحلال.

 و انت يا عم امين انتخبت مين؟ ....

 مرسي و حياتك و لنفس الأسباب .....

 و تفتكر يا عم امين حيعملنا حاجة؟؟؟؟

و حياة الي جابوه لو معملش انا و انت حنتقابل عنده في القصر و 

معانا ٤٠ مليون جعان


طب يا عم امين ما يلزمش اي خدمة...

 اه انت مش قلت انك حرامي و سفاح!!!!!

 الحقيقة انا اضطريت في كام ظرف أني 

اخلص علي كام واحد كده انت فاهم كل شغلانة و لها 

متطلباتها.....

رد امين: و النبي و لو فيها رزالة تدخل بدون تكليف تخلص 

علي الي فوق السرير الي تحت علي الارض دي بنتي سيبها و 

بكده حتوفرلي بتاع ١٩٠ جنيه و ٦٧ قرش و بكده اقدر ارجع 

للسجائر ......

بقلم: خالد ش

No comments:

Post a Comment