الاعلان

Thursday 13 December 2012

جني المكتب



و ما ان دخل رئيس الوزراء الجديد مكتبه و طلب من كل المهنئين ان يتركوه بمفرده، جلس علي الكرسي و تنهد و قال: هييييييه. و فجأة ظهر أمامه جني صغير......
صرخ رئيس الوزراء: انت مين؟؟....
بس وطئ صوتك ، انا جني المكتب.....
 ايه جني بجد بتاع شبيك لبيك، طب بص ٢٠ لا ٣٠٠ مليون دولار و عربية تطس مراتي و مزة أوكراني.......
أوكراني ايه انت باين عليك منغولي. انا ساكن هنا بس يعني تقدر تقول انا عفريت المكتب......
اااااه منظر يعني، يعني انت تقول عووو و انا اقول يا ماما.....
ماما ايه بس هو احنا لسه حنرضع!!!! لا يا سيدي انا ساكن المكتب ده و خلاص و علي العموم انا مر عليا رؤساء وزرا كتير و انت باين عليك غلبان حبقي أساعدك كده بنصيحتين تلاتة......
ضرب التليفون و رد رئيس الوزراء: ايوه ايوه وفد من السوق الأوروبية ، ايوه ايوه ماشي اديهم ميعاد، ايه عايزين يقابلوا شوية من جمعيات حقوق الإنسان و حقوق الطفل و المرأة طب و ما
له ماشي ماشي......
قاطعه الجني: انت يا حمار ماشي ايه.......
أستني معايا، وضع رئيس الوزراء يده علي السماعة و نظر للجني.....
عايزهم يقابلوا الجمعيات دي علشان يقولوا لهم حق المرأة ضايع في الدستور الجديد و لسه في معتقلين بيتعذبوا......
أمسك رئيس الوزراء بالسماعة: لا لا مافيش أي مقابلة مع أي حقوقي أو أي جمعية........كان التليفزيون موجه علي قناة خاصة و كان الضيف يتحدث بحدة، رفع رئيس الحكومة الصوت فإذا بالرجل يقول: طبعا مسؤولية الحكومة ازاي انا اطلع بالقطر و الفرامل عطلانة و لما تحصل مصيبة انا اول واحد بيتسجن انا مضرب حتي الحكومة تجد حل........
تنهد و قال معاه حق لما أكلم وزير المواصلات......
مش بقولك حمار!!! اطلب الأول وزير الإعلام خليه يجبلك ملف القناة دي و أمسك عليهم أي مخالفة و طلع ديك أبوهم ان شالله تقفلهلهوم بعدين عليك و علي وزير الداخلية ينزل يلملم العيال دي ، دي عيال قابضة.....
معاك حق،،،، الو هاتلي وزير الإعلام و بعد ما اخلص اطلبلي وزير الداخلية. ...... الو الأرشيف ، عايز ملفات العيش و البوتاجاز تطلع علي مكتبي.......
الله يخرب بيتك عيش ايه و بوتاجاز ايه انت حتبيع طعمية، خليهم يجبولك كام صحفي من الأهرام و الأخبار و الصحف القومية انت لازم تبتدئ حملة التلميع من بدري، شوية وعود علي حبة هنبكة و زيارتين تلاتة مع كام مانشيت و حديث صحفي عن الشفافية و اليد النظيفة و الخطة العُشرميه ده لو عايز تعمر معايا يا برنس.........
تصدق انت معاك حق انا مش عارف من غيرك كنت عملت ايه انا متشكر قوي. طب بالمرة كده ممكن تشوف لي حد من أصحابك العفريت يشوفلي موضوع العربية الي حتطس مراتي.
المشكلة ليست في رئيس الحكومة أو الوزراء لكن هناك شياطين من الإنس يسكنون مكاتبهم يجعلونهم كلهم متشابهين لا فرق بين الأول و القادم و الأخير ..... شيخ محضر يا شيخ محضر مع كل حكومة جديدة في عفريت بيحضر

بقلم : خالد

No comments:

Post a Comment