الاعلان

Wednesday 19 December 2012

بس حد يقرب من عاداته الشعب المصري ياكل أهله.







جلس عم أمين أمام ميتسو، بارمان ، بار ستيلا بشارع عبد الخالق ثروت: هات الزفت يا ميتسو!!!... بعد ان وضع كأس البراندي المصري المغشوش و طبق صغير من السوداني ، سأله: انتي مالك انتي عم أمين مزاجك النهارده زي الزفت الي انتي أشربها ليه ......
 انا خايف يا خواجة خائف علي البلد.....
نظر ميتسو باهتمام: ليه ؟....
 الإخوان و السلفيين و انت عارف انا طول عمري ترزي حريمي و خائف علي بلدي و رزقي. انت شفت التحرير كان عامل ازاي؟..... ابتسم ميتسو و بدأ حديثه بصوت واثق: بص أمين انا هنا في مصر من ٥٢ لما ناصر جه كل أصحاب البابا بتاع انا قال احنا نرجع اليونان، دي حكومة ظابط و البلد حتخرب. بابا فضل و ساب البار زي ما هي و لما انا سألتها انتي مش خائف؟ قالت المصري زي الساعة ،العادات و التقاليد اهم حاجة في حياته. انت عارف المصري متدين بس دي لانه العادة بتاعت هو ، هو عادته التدين من ايام الفراعنة. بس عادته برضه لما واحد ست يمشي هو بص علي الپوپو،
 دي عادة و دي عادة و الاتني موجودين.......

 ما هو يا إما انا حمار مش فاهم يا إما البراندي النهارده 

مضروب.......

بص حبيبي انا بنتي مولود في مصر و مصري و يوم العيد هو راح مع 

جوزه فيلم عبده موته بتاع بلطجي، هي قول انا دخلت لقيت كل 

الصالة بتاع الفيلم مليان دقون و معاهم منقبات، هو خاف يكون كل 

ده جاي يفجر السينما، بس كل ده كان موجود بيتفرج علي دينا 

الرقاصة، دقن ماشي ، نقاب ماشي بس العادة يتفرج علي فيلم 

العيد في السيما علي فيلم العيد الي دايماً كله رأس و هز من ايام 

حسن الإمام.......

ابتديت اجمع يا ميتسو كمل......


فاخوان ييجي سلفي ييجي كله ماشي بس حد يقرب من عاداته 

الشعب المصري ياكل أهله. فاكر يا عم أمين محافظ إسكندرية لما 

نافق الهانم علي حساب شعبه و قال الإسكندرية مدينة خالية من 

التدخين.......

أه فاكر ده كان راجل هايف.......

 حلو و كان الناس بتوعه ينزل يعمل محاضر و يقفل قهاوي علشان 

الشيشة، و هو نفسه كان انزل حملات و اهجم علي قهاوي، تقدر 

تقولي اول ما الثورة قامت الشباب عمل ايه؟؟؟.......

ايوه و لعوا في المحافظة......

مش كده و بس ، الشباب راح الفيلا بتاعه و دخل جوه جاب لباسه ، 

و علقوه علي عصاية و عملوا لباسه راية و كتبوا" لباس محافظ 

الإسكندرية" و جريوا بيه في الشارع..........

بص يا أمين مصر مش ممكن إتغير ، مصر عادات من ٧٠٠٠ سنة، 

في فرعون : ظابط، مدني، اخوانجي لازم فرعون و ان ما كنش 

فرعون الناس فرعنه و لازم فيه كهنة يكنزوا الدهب و الفضة زي 

شيوخ الفضائيات و لازم هامان و جنوده و قارون كمان. بص النهارده 

حنلاقي كل دول أو لسه في حد بيطلع علشان ياخد المكان أو 

الدور ده.... عز أو قارون وقع بعد الثورة في قارون تاني لازم 

ييجي....مصر مش تتغير أمين الي يوم الدين و الي مش افهم ده ، 

الشعب حياخد لباسه و يجري بيه في الشارع



بقلم: خالد ش

No comments:

Post a Comment